torsdag 8. november 2012

Vinterens første dompap



I går fikk fuglehotellet fornemt besøk! Årets første dompap'er var innom for å smake på solsikkene. Dompaphannen er min favoritt på fuglebrettet og gir meg alltid julestemning.
Pyrrhula pyrrhula


En av mine faste gjester, kjøttmeisen, deler heldigvis både plass og mat med herr og fru dompap.


Dompap:
Hannen har rosenrødt bryst, svart hette og blågrå rygg.
Hunnen ligner hannen, men har et gråbrunt bryst.
Vingene har gråhvite bånd hos begge kjønn.
Nebbet er kort og kraftig med skarpe kanter slik at den kan ta av skallet av frø og knopper.
Om våren, sommeren og høsten holder dompapen seg mest i skogen, men om vinteren trekker den inn i bebyggelesen.

11 kommentarer:

  1. Dompap har jeg bare sett en eneste gang her, men når jeg bodde på Kongsberg hadde jeg de stadig på besøk. De er så koselige, at jeg skulle ønske jeg fikk de på besøk også. Fuglehotellet ditt er veldig flott!
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, vi er godt fornøyd med hotellet:)
      Ja det er så koselig med besøk av dompap'en. De er hjertlig velkomne tilbake!
      Ha en fin torsdag:)

      Slett
  2. Oj, så heldig du er som har fått slikt fint besøk!!
    Flott fuglehotell du har :))
    Har fått opp mitt også endelig og gjestane var ikkje seine å kome til matfatet.
    Snart helg igjen,kos deg. Klem.

    SvarSlett
  3. Så fin! Domherrar är så härliga att få till fågelbordet. :-)

    SvarSlett
  4. Åh, det er så flott med Dompap, da er det jul!

    Kos deg og ha en fin kveld! Klem

    SvarSlett
  5. Dompapen er en utrolig flott fugl og en fryd å ha på besøk : ) Her kommer de llitt ut på vinteren.

    SvarSlett
  6. Dompapp har jeg bare sett en gang her. Den er jo så flott!
    Så fint fuglehus forresten!
    Ha en fin fredag.
    Klem!

    SvarSlett
  7. Å så fine de er :) De har ikke kommet hit enda, så det er dårlig med julestemning.
    Ha ei nydelig helg.

    SvarSlett
  8. Hei :) tusen takk for hilsen. Så herlig fuglemater du har i hagen. Og dompapen er nydelig. Vi har også besøk av de i hagen...kom på at jeg må fylle på mat til dem i dag. ;) I morgen braker det løs med julemarkedet og ja vi skal prøve å ta bilder. :) Gleder oss masse og er superspent siden vi ikke har gjort dette før. Ønsker deg en kjempefin helg. Klem Merethe

    SvarSlett
  9. Så koselig med dompapp besøk på foringsbrettet. Det er tre par som bruker å besøke forbrettet hos meg også, alltid like koselig. Ha en god helg.

    SvarSlett
  10. Nydelig fugl og flott fuglehotell.
    Vi har ikke sett noe til dompapp enda, men med det været vi har hatt så ser vi ikke noen fugler.
    Ha en flott fredag.
    Klem

    SvarSlett

Veldig hyggelig om du legger igjen en melding til meg!

Dersom du ikke har blogg, kan du kommentere som Anonym:
* Skriv inn kommentaren i kommentarfeltet
* Velg Kommenter som: Anonym
* Trykk Publiser

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...