mandag 12. november 2012

Hjemmelaget fuglemat

Hjemmelaget fuglemat er veldig populært ute på foringsstasjonen. Det er enkelt å lage - bare prøv! Perfekt ting å gjøre med barna, bare pass på at de ikke brenner seg på varmt fett.


Oppskrift på hjemmelaget fuglemat:

1 pakning Flott matfett
1/3 av en pakning Delfiafett
2 dl usalta nøtter (opphakket). Valnøtter, mandler, hasselnøtter.
3 dl hvetemel
4 dl sammalt hvete grov
4 dl havregryn
5 dl helkorn hvete
1 dl solsikkekjerner

Smelt smøret og avkjøl dette litt. Hell oppi resten av ingrediensene til massen ble\ir passe fast. Det må ikke renne utover, men heller ikke være fastere enn at det kan formes i pepperkakeformer. Til oppheng bruker jeg hamptråd. Surr hamptråden en runde i formene, slik at ikke maten faller ned når fuglene begynner å spise.

Du kan gjerne lage fuglematen i noe annet enn pepperkakeformer, som melkekartonger eller engangsbeger. Bare fantasien setter grenser - her kan du få mange fine figurer.

Hjemmelaget fuglemat i pepperkakeformer



Fuglematen settes kaldt til den er avkjølt. Bruk fingrene til å varme opp pepperkakeformene litt, så løsner de greit fra fuglematen.

Hvis du ikke vil henge ut alt på en gang, så lagre maten kaldt.


Her er det en flaggspett og en kjøttmeis som koser seg med hjemmelagde meiseboller.


To kjøttmeiser som koser seg med nedfallen frukt - en meisebolle formet som et hjerte. 


12 kommentarer:

  1. Så flott den fuglematen er! Jeg har sett at Anne på Moseplassen har laget sånne, så jeg har tenkt å prøve en gang jeg også. Ha en fortsatt fin mandag!

    SvarSlett
  2. Å så artig da , de ble kjempefine.
    En fin ide til julegaver for de som har alt(tenkte jeg nå).

    Ha en fin dag, Maritklem.

    SvarSlett
  3. Vilken kul idé! De är ju jättefina också, förutom att fåglarna blir glada. :-)

    SvarSlett
  4. Så kjempefine de er. Et lite tips er å ha i litt delfiafett, da blir massen litt hardere.

    SvarSlett
  5. Alltid hyggelig å lage hjemmelaget fuglemat!

    Klem Vivi

    SvarSlett
  6. Takk:)
    Jeg skal oppdatere oppskriften med litt delfiafett til neste runde.

    SvarSlett
  7. Du, jeg så du skrev en kommentar hos Elisabeth om at dine ikke ble helt stive.

    Som Elisabeth sier så er det lurt med Delfiafett i, det gjør de stivere, men ikke bruk bare delfiafett, for da blir de veldig sprø. Det som også er viktig er at de får ligge lenge nok til kjøling, her ligger de minst over natten i kjøleskapet, for selv om de virker stive mye raskere, så herdes de bedre over tid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for info og skryt:)
      Fuglematen ble perfekt bare den fikk seg ei natt til stivning utendørs. Neste gang vil jeg ha i litt delfiafett for å se om den kan bli enda mer perfekt;)

      Slett
  8. også glemte jeg jo helt å si at de ble fine! håper fuglene ble begeistret :D

    SvarSlett
  9. Kom over denna nå om det e te hjelp: http://ut.no/artikkel/1.8389360 Randi

    SvarSlett
  10. Takk, Randi:) Lærerik artikkel!

    SvarSlett
  11. Riktigt söta. Måste testas.

    Kram och tack för tipset.

    SvarSlett

Veldig hyggelig om du legger igjen en melding til meg!

Dersom du ikke har blogg, kan du kommentere som Anonym:
* Skriv inn kommentaren i kommentarfeltet
* Velg Kommenter som: Anonym
* Trykk Publiser

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...