torsdag 4. oktober 2012

Ventebedet

Jeg har et ventebed og der havner mye av min impulshandling. Ventebed, fordi vi (plantene og jeg altså) venter på to opphøyde bed jeg etterhvert skal få. Da skal jeg få god plass ... selv om de sikkert også blir fulle etter en høst med tilhørende høstsalg.

Sånn så det ut da, ventebed anno april 2012:

Der var det ikke mye akkurat. Noen løkplanter jeg fikk av mamma var det eneste med farge på.

Her er ventebedet nå i oktober. Det har (heldigvis) blitt trangere om plassen. Der det ser ledig ut har jeg selvfølgelig puttet løk. Noen planter er så heldige at de har fått egne senger på utsiden av bedet. Håper de får en isolerende dyne av snø slik at de ikke fryser i hjel i vinter.



F. boliviana var. alba. Denne fuchsiaen kjøpte jeg i vår og har ventet lenge på blomstring. Det varte og rakk, men endelig kom blomstene. Lange og spesielle, men fine synes jeg. Den fant vel ut at den likegodt kunne blomstre, så den ikke ble ryddet bort riktig enda.

F. boliviana var. alba

Ha en fin torsdag!

Her er det maling som står på programmet. Jeg fått en gammel kommode av lillebror. Denne males nå 'Cup cake'-rosa og skal flytte inn på rommet til jentene.
Jeg er så heldig å ha en pappa som alltid kommer og hjelper meg når det er noe:) Så: Kan du hjelpe meg med å sette på magnet og nytt håndtak, pappa? Jeg finner ingen nøkkel som passer i låsen.

12 kommentarer:

  1. Hi-hi, ventebed er et kjent fenomen i hageverdenen. Mange av de blir også permanente på sikt ;)
    Du lurte på luftløk, det er en løk nede i jorda som sender opp grønne, tykke og hule stengler (kan spises), utpå sommeren kommer det 3-4 småløk i toppen av disse stenglene, de kan også spises. I høst spirte de små babyløkene som satt i toppen av stengelen. Anser ikke luftløk som særlig til matauk, men ei artig plante som var vanlig i gamle kjøkkenhager.
    Babyene er planta, om de overlever vinteren her kan du godt få ei plante til våren. Fint innslag i kjøkkenhagen synes jeg.
    Ha ei strålende helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir nok værende det bedet ja. Men må tynne litt hvis plantene skal vokse.
      Så spennende med luftløk - tusen takk, jeg vil veldig gjerne ha ei plante om du vil gi bort ei.
      God helg!

      Slett
  2. Jeg har ventebed over alt egentlig. Men noen planter blir stående der veldig lenge. Bedet ditt har blir flott og frodig siden det første bildet. Jeg hadde en gang en sånn fuchsia jeg også. Veldig spesielle blomster, ja...
    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. He-he, så bra. Du har vel god erfaring med å flytte planter du da?
      Får håpe fuchsiaen overlever vinteren, så kanskje den kan blomstre tidligere neste sommer.
      God helg!

      Slett
  3. Wonderful photographs, beautiful place. I am greeting

    SvarSlett
  4. Jeg har følelsen av at alle mine bed på en måte er "ventebed", for plutselig er der en plante som ikke passer inn sammen med resten, he-he! Panikkplanting skjer stadig vekk nemlig..... Bedet ditt er jo skikkelig flott, så kanskje du bare skal oppgradere det til et fullverdig bed :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er visst et vanlig fenomen dette med 'ventebed' :) Bedet mitt blir nok værende, men det må tynnes ut i rekkene for at plantene skal trives. Og så har jeg jo lyst på flere bed etterhvert:)

      Slett
  5. Det har virkelig vokst seg til i ventebedet ditt. Enig med den forrige kommentaren her at det er eit flott bed som det er.
    Den Fuchsiaen var virkelig artig og spesiell.
    Ha det fint.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja det har vokst godt i løpet av sommeren. Og nå er det fullt av løk oppi der også, så da blir det forhåpentilgvis bra til våren også.
      Fuchsiaen er spesiell i både bladverk og blomster. De har mye rart på Hagemo Planter. Anbefales å ta en tur til våren.

      Slett
  6. Du har en riktig naturtomt!!! Jag älskar sten, men bor på en platt åker och får hämta det jag behöver med bil och släpkärra...
    Det är ett fint land som du har gjort :-)
    Ha en din dag!
    (Ps. Jag har tagit mig friheten att följa din blogg via Bloglovin. Hoppas det är ok. )

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for skryt! :) Sten har vi mer enn nok av her, men det er stort sett bare bra.
      Så hyggelig at du vil følge bloggen min!
      Ha en fin helg.

      Slett

Veldig hyggelig om du legger igjen en melding til meg!

Dersom du ikke har blogg, kan du kommentere som Anonym:
* Skriv inn kommentaren i kommentarfeltet
* Velg Kommenter som: Anonym
* Trykk Publiser

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...