søndag 30. september 2012

Helgeplanting

Det måtte jo plantes i helga, etter å ha mottatt varer fra Planteliste.net pluss at jeg hadde et par busker stående i potte. Jeg har mast meg til å få plante en stjernemagnolia på plenen ('Skal du plante den her? Midt på plenen? Hvorfor det?'), så da var det bare å sette i gang med gravinga. Her er mor selv i aksjon - med pus som nyskjerrig tilskuer.



Håper Magnolia stellata trives godt akkurat her. Noen som vet når jeg kan håpe på blomstring? Til våren?



Lille 'Cyclamen coum' fikk plass under den også nyplantede kornellen. 'Cyclamen coum'  skal like halvskygge/skygge, samt at den godt kunne dekkes til de første par årene. Jentene får jobben med å finne løv til vinterdekke.


Her ble 4 av de andre småplantene satt, i ei trekasse som pappa har snekret. Det er sikkert ikke optimalt å stå i en slik kasse over vinteren, så skal dekke den litt og krysse fingrene XX



Ønsker alle en fin uke og håper oktober blir flott:)
...snart førjulstid...

9 kommentarer:

  1. Moro med høstplanting! Jeg har Magnolia stellata her, men jeg har min sørvendt inn mot drivhuset. De er merket H3, så den er vel ikke av de mest herdige magnoliaene. Men jeg har en som står litt utsatt til og den lever etter flere år her. Så du kan da være heldig å få den til :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Høstplanting er moro. Og jammen var det 70% på endel planter i byen i dag, så nå blir det planting i dagene fremover også. H3 ja... Akkurat i grenseland det da. Ikke har den så mye skjerming fra hekkplantene ennå heller;) Får plukke granbar og legge det over rota, kan vel kanskje hjelpe. Bare å håpe den klarer seg.

      Slett
  2. Ja forberedelser til vinteren må til.....så litt helgaplanting er flott.
    Håper Magnoliaen din vil trivast!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det må det:) Både rydding, klipping og nyplanting, så er alt klar til våren.
      Ja, håper Magnoliaen finner seg til rette her.

      Slett
  3. Dette blir bra :) Men du skremte meg... førjulstid??? Hjelp, den tanken har ikke slått meg før nå.
    Finfin mandag til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper det blir bra ja:)
      Nå går det i racerfart mot jul. I dag så jeg mange juleblader i butikkene også. Men heldigvis en stund igjen te jul og vinter ennå da, mye høst i nyte først.

      Slett
  4. Mye fint du har fått plantet:)
    Og så kan en glede seg til blomstring til neste år:)
    Håper på en solrik oktober...ikke ferdig i hagen ennå jeg:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Blir spennende å se hva som klarer seg over vinteren og hva som blomstrer til våren.
      Ble nye planter på meg i dag, så ikke ferdig ute jeg heller. Håper vi får en fin oktober og mange fine hagedager.

      Slett
  5. Det er spennende å plante om høsten. Min erfaring er at det ofte går bra. Har planta en del stauder i dag. Krysser fingrer for deg og meg! Ha det godt! Anne


    SvarSlett

Veldig hyggelig om du legger igjen en melding til meg!

Dersom du ikke har blogg, kan du kommentere som Anonym:
* Skriv inn kommentaren i kommentarfeltet
* Velg Kommenter som: Anonym
* Trykk Publiser

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...